top of page

Dagligdagens struktur

På Opholdssted Fyn tilstræber vi os, at give børnene og de unge en så tilpas struktureret hverdag, som kan understøtte deres udvikling og trivsel. Vi forstår vigtigheden af en miljøterapeutisk tilgang, som er præget af forudsigelighed, tydelighed og autentiske voksne, hvorfor der bliver skabt rum og plads til, at de kan udvikle sig i deres tempo, og under så gunstige forhold som muligt. Børnene og de unge bliver mødt af tillidsfulde voksne, og oplever at blive taget alvorligt og lyttet til, samtidig med, at der skabes tydelige og meningsfulde grænser, som også er kendetegnet ved individuel struktur og dialog, hvorfor det også er vigtigt at børnene får en oplevelse af, at det at blive behandlet lige, indeholder både ligebehandling og særbehandling, da vi alle har individuelle og også ofte modsatrettede behov i vores udviklingsproces.

Så hvordan ser en struktureret hverdag ud hos os?

- Vi står op om morgenen og spiser morgenmad i små hold, hvorefter vi børster tænder og går på værelset.

- Vi rydder op på vores værelse og ser efterfølgende lidt morgen tv, inden skolebussen kommer og henter os.

- Når vi kommer hjem fra skole, bliver vi taget imod i døren af de voksne, og buschaufføren og de voksne snakker sammen omkring dagen.

- Vi går stille og roligt ind, får et stykke frugt, og går på værelset til en lille pause, inden vi skal ud og lege på fællesarealerne.

- Når vi har holdt pause, bliver vi hentet af de voksne, som pænt spørger os om, hvad vi har lyst til at lave, og her finder vi på noget sammen.

- Man kan vælge mellem mange ting, og ofte kan vi lide at spille bordtennis, bade, hoppe trampolin og cykle en tur i Ebberup.

- Når klokken bliver 16:30 har vi 30 minutters spilletid, inden vi skal til stilletime. Her må vi spille iPad og Playstation på værelset el. i stuen.

- Stilletimen er en time fra 17-18, hvor vi er på vores værelser. Her bader vi, snakker telefon med vores netværk og slapper af med lidt tv.

- Hvis man har vaskedag, er man i stilletimen også med til at lave mad, og de voksne kommer rundt og snakker og spiller spil med os.

- Klokken 18:00 er der aftensmad, og her spiser vi i små spisegrupper, hvor der er 1-3 børn og en voksen.

- Vi spiser sammen med børnene, og hører om deres dag i skolen og hvad der ellers rører på sig i deres liv, og leger nogle små lege.

- Vi kan bl.a. finde på at lege: "gæt et dyr" eller fortælle nogle gode vitser, og her er der også god mulighed for, at øve turtagning.

- Efter aftensmad kommer vi på værelserne imens de voksne rydder op efter maden, og så bliver vi hentet ud og får børstet tænder 1 efter 1.

- Når alle har børstet tænder og er kommet tilbage på værelserne, sidder de voksne kort og mærker efter, hvordan dagen er gået.

- Her kan der besluttes, at vi slutter af på værelserne fordi det har været en lang dag, eller vi får lov at komme ud i haven og hygge.

- Hvis man bor på Sommersgyden (Lejligheden el. Udslusningsafdelingen) eller Snaven, skabes der fællesaktiviteter efter aftensmad.

- Der ligges skinner ud 15 minutter inden børnene og de unge skal sove, og de klargøres til et skift. Lidt efter sendes de på værelserne.

- Så gås der en runde hvor der siges godnat og dagen bliver sluttet af på en god måde, så alle børnene får den nødvendige søvn.

Weekender og ferier:

I weekender og ferier forsøger vi i samme omfang at opretholde en struktur, som børnene og de unge kan udvikles og trives under. Der er dog den forskel, at vi også her har rum og plads til at gå udenfor "rammen", og derpå træne dette med børnene og de unge. Fx kan spejles ind: "Nu da det er weekend, er vi lidt længere oppe. Dette betyder ikke, at man må hver dag, eller at man må igen næste weekend. Så må vi se hvordan i klarer det i morgen tidlig når vi skal op". Det er også her, at der er mulighed for, at tage ture ud i det blå, køre til stranden, i biografen, grille i haven, eller en tur i sommerland i sommerferien, og der ligger også gode udviklingsmuligheder for børnene i dette.

bottom of page